του Χρήστου Ζαμπούνη
Φυλλομετρώ το τελευταίο τεύχος του «Mancode» με τον προσφυή τίτλο «Classic is the New Modern» και σταματώ στο δισέλιδο αφιέρωμα για το «Pitti Uomo». To σημαντικότερο «Men’s fashion tradeshow» της Ευρώπης, διαβάζω στον υπότιτλο.
Το μυαλό μου ταξιδεύει διακόσια χρόνια πριν, στην Αγγλία, όταν οι δανδήδες έφεραν την επανάσταση στην ανδρική μόδα. Ηγέτης τους ήταν ο George Brummel, ή, άλλως πως αποκαλούμενος, λόγω της ευδιάκριτης ομορφιάς του, Beau Brummel. Δεν υπάρχει, νομίζω, style icon, πριν από αυτόν, που να επηρέασε -με τις στυλιστικές του επιλογές περισσότερο- την εποχή του. «Ενώ οι άλλοι ντύνονται για να ζουν, αυτός ζει για να ντύνεται», έγραψε στο δοκίμιο που του είναι αφιερωμένο, το «Du Dandysme et de George Brummel», ο Jules Barbey d’ Aurevilly, από την άλλη άκρη της Μάγχης.
«Χρειάζεται πολλές ώρες προετοιμασίας για να εμφανισθεί κανείς επιμελώς ατημέλητος», ήταν η κοσμοθεωρία του. Σε αντίθεση με τους σνομπ που επιζητούν την ένταξη σε μία κοινωνική ελίτ, οι δανδήδες περιφρονούν την μοντέρνα κοινωνία της βιομηχανικής επαναστάσεως. Με πρόφαση την εμφάνισή τους, αντιδρούν στην ομοιομορφία και στις συμβάσεις. Η εξεζητημένη κομψότης είναι γι’ αυτούς μία εξέγερση απέναντι στην μικροπρέπεια και την χαμέρπεια του καπιταλισμού, ο οποίος ενδιαφέρεται μόνον για τον άμεσο πλουτισμό. Μία διαμαρτυρία της πληγωμένης ευαισθησίας. Την προσοχή μου ελκύει στην σελίδα 83, ένα μπαστούνι με χρυσή σκαλιστή λαβή, εκδόσεως 2021. Ήταν ένα από τα αγαπημένα αξεσουάρ του Ωραίου Brummel, μία ασπίδα στην περιρρέουσα vulgarite, μία υπόμνησις νοσταλγίας των περασμένων μεγαλείων.