The Limits of the Game

PAUL NEWMAN

του Μισέλ Νικολαρέα

Όσοι έζησαν τη δεκαετία του ’80 ίσως θυμούνται το ημιυπόγειο «Κουρδιστό Πορτοκάλι» στους Αμπελοκήπους και το «Κοράλλι» στο Χαλάνδρι. Οι δύο αυτές «διαβόητες» αίθουσες μπιλιάρδου καμία σχέση δεν είχαν με τις αντίστοιχες του Μπρούκλιν στη Νέα Υόρκη, όπως αυτές εμφανίζονται στην ταινία «The Hustler», είχαν όμως κάποια κοινά χαρακτηριστικά. Το κυριότερο ήταν αυτή η «γυαλάδα» που είχαν στην άκρη του ματιού τους οι «παίκτες», οι «hustlers».

Η ταινία «The Hustler» του σκηνοθέτη Robert Rossen, βγήκε στις κινηματογραφικές αίθουσες τον Οκτώβριο του 1961. Στην Ελλάδα κυκλοφόρησε με τον τίτλο «Ο κόσμος είναι δικός μου» – καμία σχέση με τον αρχικό τίτλο. Εκφράζει, όμως, απόλυτα το αίσθημα που έχει νιώσει όποιος έχει παίξει μπιλιάρδο με στοίχημα.

Στην ταινία, ο «Fast Eddie» είναι ένας μικροαπατεώνας παίκτης του μπιλιάρδου με τεράστιο ταλέντο, αλλά αυτοκαταστροφικό χαρακτήρα. Το θάρρος του και η «μαγκιά» που πηγάζει από αυτό τον οδηγούν λανθασμένα να προκαλέσει τον βετεράνο παίκτη «Minnesota Fats». Στο μεταξύ τους παιχνίδι θα χάσει, μαζί με όλα τα χρήματα, και τον αυτοσεβασμό του. Από εκείνο το σημείο ξεκινάει ένας ανηφορικός δρόμος για την επιστροφή του στο «παιχνίδι» και την τελική «λύτρωση», η οποία όμως θα του κοστίσει περισσότερα από όσα φαντάστηκε.

Για τον ρόλο του «Fast Eddie» αρχικά είχε επιλεγεί ο τραγουδιστής Bobby Darin, λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων που είχε ο PN, καθώς θα συμπρωταγωνιστούσε με την Elizabeth Taylor στην ταινία «Two for the Seesaw». Η καθυστέρηση όμως στα γυρίσματα της ταινίας «Cleopatra» επέτρεψε στον PN να αποδεσμευτεί, και κάπως έτσι ο Bobby Darin δεν έγινε ποτέ πρωταγωνιστής, ενώ ο Newman έπλασε έναν από τους εμβληματικούς κινηματογραφικούς ήρωες. Ο «απατεωνίσκος» με τη «χρυσή» καρδιά που θα τα βάλει με τον «κακό» και θα χάσει. Όμως, μετά την ήττα του θα ξεκινήσει μια διαδικασία εσωτερικής αναθεώρησης του τρόπου σκέψης του.

Στην Αμερική του ’60, το μπιλιάρδο δεν είχε τη σημερινή απήχηση, δεν εθεωρείτο καν άθλημα. Παιζόταν κυρίως με στοιχήματα από «περιθωριακούς» τύπους σε κακόφημα μαγαζιά. Η εικόνα αυτή άλλαξε ριζικά μετά το «The Hustler». Ο γοητευτικός Paul Newman και ο κομψός συμπρωταγωνιστής του Jackie Gleason έδωσαν στο παιχνίδι τον «αέρα» και την «αίγλη» που του έλειπαν. Η ταινία είχε τεράστια εμπορική επιτυχία. Προτάθηκε για εννέα Όσκαρ και κέρδισε δύο.

Το 1986, στην ταινία «Το χρώμα του χρήματος» του Μάρτιν Σκορ- σέζε, ο PN θα αναβιώσει την «περσόνα» του «Fast Eddie» Felson, αυτή τη φορά ως μέντορας του νεαρού Tom Cruise. Η ταινία, χωρίς να είναι remake της αρχικής ή sequel, δανείζεται τον ήρωά της και 35 χρόνια αργότερα ο PN καταφέρνει άλλη μία φορά να δώσει στο μπιλιάρδο το κύρος που είχε χάσει.

Κάπως έτσι ο γράφων, επηρεασμένος από την ταινία, βρέθηκε από το «Ελληνικόν» στο Κολωνάκι στο «Κουρδιστό Πορτοκάλι» στους Αμπελοκήπους και συνειδητοποίησε ότι «κάθε ομοιότητα με πρό- σωπα, πράγματα ή χαρακτήρες της ταινίας είναι συμπτωματική».

Popular
Recent
About Men