Catherine
[ssba]

Είναι αρκετά δύσκολο να αναφερθείς σε μια γυναίκα που ταυτόχρονα είναι σύμβολο χωρίς να αισθάνεσαι μια δόση αμηχανίας. Ο όρος «σύμβολο» στην προκειμένη περίπτωση δεν είναι τυχαίος, ούτε ποιητικός, ούτε συγγραφική υπερβολή. Η Κατρίν Ντενέβ απο το 1985 προσωποποιεί την «Μαριάννα» που είναι το Γαλλικό Εθνικό σύμβολο της Ελευθερίας. Η υπέρτατη τιμή για μια γαλλίδα αλλα και το μεγαλύτερο βάρος για μια ηθοποιό που πρέπει να διαχειριστεί την καλλιτεχνική της υπόσταση χωρίς να προσβάλλει ένα εθνικό σύμβολο. Όταν για 55 εκατομμύρια ανθρώπους το πρόσωπό σου συμβολίζει μία απο τις τρεις αρχές τις Γαλλικής Επανάστασης Liberte- Egalite- Fraternite πόσο δύσκολο και δεσμευτικό πρέπει να είναι για μια ηθοποιό να ξεφύγει απο το ρόλο που την έχουν ταυτίσει όλοι. Η Κατρίν Ντενέβ το κατάφερε, υποδύθηκε εκατοντάδες ρόλους χωρίς να μείνει σταθερή στην ίδια «μανιέρα». Τσαλαπάτησε τη φιγούρα της, την σκότωσε και την αναγέννησε χιλιάδες φορές πάντα με επιτυχία. Απο μικρή είχε κάτι πολύ διαφορετικό. Ήταν όμορφη, αλλα όχι χυδαία. Θελκτική, αλλα όχι πρόστυχη. Ήταν το κορίτσι που στα μάτια των ανδρών δεν ήταν ποτέ «για μια βραδιά». Η Κατρίν δεν είχε σεξ απίλ, αλλα γοητεία. Αυτό που εμείς οι άνδρες λέμε: «το κορίτσι που θέλεις να γνωρίσεις στη μητέρα σου», αλλα προς θεού μην την μπερδέψετε με το «κορίτσι της διπλανής πόρτας» γιατί ποτέ δεν ήταν αυτό. Ποτέ δεν ήταν ένα απλό κορίτσι. Το ταλέντο της την ξεχώρισε απο τις υπόλοιπες καλλονές της εποχής της και υπερίσχυσε της ομορφιάς της χωρίς όμως να την απαλλοτριώσει. Ήταν ισότιμα πανέμορφη και ταλαντούχα. Κατάφερε κάτι που κανένα sex symbol δεν έχει καταφέρει μέχρι τώρα: να μην ταυτιστεί ποτέ με την ελαφρότητα μιας ερωτικής φωτογράφισης. Ενώ έχει κάνει δυο γυμνές φωτογραφίσεις για το περιοδικό Playboy κανείς δεν τη θυμάται γι’αυτό, ούτε της άνοιξαν καμια πόρτα. Η Κατρίν αντιθέτως έκλεινε πόρτες και στόματα με την ποιότητα του χαρακτήρα και του έργου της. Συνεργάστηκε με αμφιλεγόμενους σκηνοθέτες, ίσως τους πιο δύσκολους, τους λεγόμενους «προβληματικούς», όπως ο Λουίς Μπουνιουέλ και ο Ρομάν Πολάνσκυ, κάνοντας μεγάλη επιτυχία στην Αμερική με έργα πολύπλοκα για το naive Αμερικανικό κοινό που είχε συνηθίσει σε εύπεπτα Χολυγουντιανά παραμυθάκια. Κατάφερε επίσης άλλο ένα παράδοξο: να είναι ποιοτική και απόμακρη αλλα ταυτόχρονα εμπορική στις καταναλωτικές μάζες εκτοξεύοντας διάφορα εταιρικά σήματα που εκπροσωπούσε διαφημιστικά. Όταν την δεκαετία του ’70 ήταν το πρόσωπο του αρώματος Chanel No5 οι πωλήσεις του στην Αμερική άγγιξαν ύψη ρεκόρ.

Έντονα πολιτικοποιημένη απο το 1972 μέχρι σήμερα έχει βάλει την υπογραφή της σε δεκάδες διαμαρτυρίες που αφορούν την ισότητα των δύο φύλων, την κατάργηση της θανατικής ποινής και τις παράνομες αμβλώσεις. Η Κατρίν Ντενέβ εκτός απο τους πολύπλοκους ρόλους που έπαιξε στον κινηματογράφο και στο θέατρο έζησε εξίσου πολυσύνθετη ζωή. Υπήρξε μοντέλο, τραγουδίστρια, κωμικός, δραματική ηθοποιός, πολιτική περσόνα, μούσα του YSL. Ερωτεύτηκε σχεδόν παράφορα δύο απ’τους διασημότερους άνδρες της εποχής της: τον Μαρτσέλο Μαστρογιάνι και τον Ροζέ Βαντίμ και δεν τους παντρεύτηκε ποτέ.

 

Η καριέρα της δεν έχει σταματήσει ακόμα και κάθε νέα της ταινία προσελκύει καινούργιους θαυμαστές που ευτυχώς μπορούν να ξεχωρίσουν την ποιότητα μιας κλασσάτης κυρίας της Έβδομης τέχνης σε μια εποχή που το δεκαπεντάλεπτο twerking της Νίκι Μινάζ θεωρείται ο χορός της Σαλώμης. Στα 73 της εξακολουθεί να είναι εκθαμβωτική και να γοητεύει άνδρες που θα μπορούσαν να είναι εγγόνια της.-

 

του Μισέλ Νικολαρέα

 

photo: Getty Images/Ideal Image

[ssba]
Popular
Recent
Wwl