Του Χρήστου Ζαμπούνη
«Πλην Λακεδαιμονίων», η δωδέκατη ταινία του Christofer Nolan αποτελεί μία όαση για κάθε σκεπτόμενο άνθρωπο απέναντι στην αυταρέσκεια της «Barbie». O δημιουργός του «Tenet» και του «Interstellar» μεταξύ άλλων, θίγει, μέσω της βιογραφίας του «πατέρα της ατομικής βόμβας», ένα άκρως επίκαιρο θέμα, το οποίο είχαμε σχεδόν ξεχάσει επί δεκαετίες: Το πάτημα ενός κομβίου που δύναται να τινάξει την Οικουμένη στον αέρα. Δεν πρέπει να έχουν παρέλθει μήνες από τότε που ο πρόεδρος της Ρωσίας Βλαδίμηρος Πούτιν επανέφερε στο προσκήνιο την Δαμόκλειο Σπάθη της πυρηνικής απειλής. Από την προηγούμενη εβδομάδα, οι Έλληνες θεαταί της κινηματογραφικής ταινίας «Oppenheimer» αντιλαμβάνονται το πόσο το ενδεχόμενο να έχουμε μία Χιροσίμα και ένα Ναγκασάκι δεν είναι διόλου απίθανο. Έχει ενδιαφέρον η απάντησις που έδωσε στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου ο ίδιος ο σκηνοθέτης με το γιατί απεφάσισε να ασχοληθεί με το εν λόγω θέμα. «Την ίδια ερώτηση μου έκανε και ο γιος μου: “Μπαμπά, πιστεύεις ότι αυτή η ιστορία θα ενδιαφέρει κανέναν;”. Ε, λοιπόν, ο λόγος που απεφάσισα να την κάνω είναι ότι κανείς δεν ενδιαφερόταν για την πυρηνική απειλή. Ήταν πριν από τον πόλεμο της Ουκρανίας». Αναγιγνώσκω και ακούω διάφορες κριτικές, οι περισσότερες υμνητικές, για την opus maximus του Βρεταννού σκηνοθέτου. Για την αριστοτεχνική εναλλαγή των ασπρόμαυρων –είναι η πλευρά του Oppenheimer– και έγχρωμων εικόνων, για τους σοβαρούς διαλόγους – πρόκειται για την μεταφορά στην μεγάλη οθόνη του βιβλίου «Αμερικανός Προμηθεύς», των Kai Bird και Martin J. Sherwin, καθώς και για την υποδειγματική ερμηνεία του Cillian Murphy –αναγνωρίσιμου από την τηλεοπτική σειρά «Peaky Binders».
Την ώρα που τα κομμωτήρια και τα ινστιτούτα αισθητικής πλημμυρίζουν από νεαρούς και νεαρές που θέλουν να ομοιάσουν στον Kevin και την Barbie, η τραγική φιγούρα του καθηγητού Robert Oppenheimer έρχεται να στοιχειώσει όσους νοιάζονται για το μέλλον των ανωτέρω.