Sub-Nero
[ssba]

του sir Taki Theodoracopulos

Νέα Υόρκη – Είχα να νιώσω τόσο έντονη ζέστη από την Saigon πίσω το 1971. Η Νέα Υόρκη μοιάζει με σάουνα, με πολλούς άσχημους ανθρώπους να περπατούν στην πόλη σχεδόν γυμνοί σε τέτοιο βαθμό που θα ντρεπόταν και η φημισμένη στριπτιζέζ Lili St. Cyr. Πόσο περίεργο που πολλά όμορφα κορίτσια δεν πετούν τα ρούχα τους ακόμη και όταν ο υδράργυρος χτυπήσει κόκκινο αλλά λιγότερο τυχερές το κάνουν ακόμη και όταν ο καιρός είναι δροσερός. Ο Ιούνιος είναι ο μήνας μου στο Λονδίνο ή συνήθιζε να είναι προτού η πόλη συμπεριλάβει τη Γάζα και μετατραπεί σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης. Και τι θα γίνει με το πάρτι του Spectator; Δεν έχω ακούσει τίποτα οπότε έχω στείλει ένα μικρό πλήθος για να μάθω. Αν το πάρτι τελικά γίνει, έχω ήδη παραγγείλει ένα καινούργιο λευκό κοστούμι για την περίσταση. Εάν όχι, θα το τυλίξω και θα το φορέσω ξανά λίγο πριν, ο πάντα ντυμένος στα λευκά άνδρας με επισκεφθεί.

Όλα αυτά μοιάζουν πλέον πολύ μακρινά, ο χορός στο Turf Club, τα παιχνίδια κρίκετ στο Hanbury και στο Goldsmith, ο αγώνας γύρω από την πλατεία Berkeley στις 4 τα ξημερώματα, τα νυχτοπερπατήματα μετά το Ascot και οι χοροί στα εξοχικά. Αλλά αυτές είναι οι χαρές του να μεγαλώνεις: περισσότερες μνήμες παρά πράξεις, και υπάρχουν πάντα και οι τύψεις. Δεν πειράζει, μου λείπει το Λονδίνο και οι Βρετανοί φίλοι μου, τα γεύματα στο Bellamy’s και τα ποτά που ακολουθούσαν μετά στη Hertfort Street. Όταν μελλοντικά μου επιτραπεί από τη Γκεστάπο να επισκεφθώ το Λονδίνο χωρίς την υποχρέωση της καραντίνας -έχω ένα υπέροχο σπίτι να με περιμένει για να κάνω πάρτι- θα πάω κατευθείαν στο British Museum για να παρακολουθήσω το «The Man Behind the Myth», μια νέα παράσταση για τον Νέρωνα, τον δεύτερο πιο μισητό άνδρα για το κίνημα #MeToo μετά τον Harvey Weinstein.

Προτομή του Νέρωνα από την έκθεση «The Man Behind the Myth».

«Παραμορφωμένοι» από την τοξική «αφύπνιση», υπάρχουν τώρα άνθρωποι χειρότεροι από τον Νέρωνα και πράξεις χειρότερες από τις δικές του, όπως το να τρώνε μηλόπιτα. Η μηλόπιτα «ακυρώνεται» προφανώς από κάποιον «αφύπνισμένο», ή τουλάχιστον έτσι μου είπαν. Ο Νέρων είναι γνωστός για την αδιαφορία του όσο η Ρώμη καιγόταν αλλά μου μοιάζει με μύθο, περισσότερο Χόλυγουντ παρά πραγματικότητα. Ο Peter Ustinov υποδύθηκε τον Νέρωνα στην ταινία «Quo Vadis» του 1951, όπου έπαιζε τη λύρα του στην ανάλογη σκηνή. Η ταινία δεν τον έδειξε να κάνει σεξ με τη μητέρα του -τότε το Χόλυγουντ έπαιζε σωστά-ούτε έδειξε να την σκοτώνει όπως και την πρώτη του γυναίκα. Αλλά κι αν το έκανε, έγινε εκτός οθόνης όπως λένε. Είχα γυρίσει από το σχολείο για τα Χριστούγεννα και το είδα, αλλά το μόνο που θυμάμαι ήταν το χριστιανικό μήνυμα και τον Νέρωνα να παίζει λύρα όσο η Ρώμη καιγόταν.

Αλλά ας ξεχάσουμε το Χόλυγουντ και να προσπαθήσουμε να εμβαθύνουμε στα ιστορικά γεγονότα. Δεν γνωρίζω εάν ο Νέρωνας ήταν ένα είδος τυράννου. Όλοι οι αυτοκράτορες δύσκολα περιορίζονταν από τη χριστιανική ηθική τότε. Η αρνητική κριτική στον Νέρωνα ξεκίνησε όταν ο «άτυχος» άνδρας ήταν ακόμη ζωντανός και πολύ ισχυρός. Ο Τάκιτος και ο ανταποκριτής της καλής ζωής της εποχής, Σουητώνιος, έκαναν τη μεγαλύτερη ζημιά. Κατηγορήθηκε για μια τυχαία φωτιά στην οποία δεν ήταν καν παρών. Μετά την πυρκαγιά, αυτό που έκανε ο Νέρων ήταν να δώσει καταφύγιο στους άστεγους – πολύ περισσότερο απ’ ότι κάνει ο Δήμαρχος της Νέας Υόρκης σήμερα- και να ανοικοδομήσει την πόλη.

O Peter Ustinov ως Νέρων στην ταινία Quo Vadis (1951).

Οι κακές οι γλώσσες τού το κρατούσαν του Νέρωνα από την αρχή. Υποστήριξαν ότι αυτός έκαψε το μέρος με σκοπό να χτίσει ένα παλάτι για τον εαυτό του αλλά όλα αυτά είναι βλακείες. Η ρωμαϊκή ελίτ είχε εκνευριστεί με τις κοινωνικές μεταρρυθμίσεις του Νέρωνα, σαν την τακτική του κατεστημένου της Ουάσιγκτον να μισεί τον Trump για την αναστάτωση του συστήματος. Επίσης, ο Νέρων βοήθησε και τα κατώτερα στρώματα, κάτι πραγματικά απαγορευτικό εκείνη την εποχή. Δείχνει ότι τίποτα δεν έχει αλλάξει μετά και από χιλιάδες χρόνια. Βρισκόμαστε σε ένα debate με θέμα την αξιοκρατία, παρόλο που ο Boris δεν έχει κατηγορηθεί για την εκδήλωση κάποιας πυρκαγιάς, τουλάχιστον όχι ακόμη.

Ο Νέρων έπρεπε να βρει έναν αποδιοπομπαίο τράγο για τη φωτιά, γι’ αυτό κυνήγησε τους Χριστιανούς. Τι άλλο είναι καινούργιο λοιπόν; Το Χόλυγουντ ακολούθησε πιστά το παράδειγμά του από την ημέρα της δημιουργίας του. Αυτό ήταν μάλλον η μεγαλύτερη αμαρτία του, τουλάχιστον σύμφωνα με τον αρχαίο Έλληνα ιστορικό Taki. Ο Νέρων ήταν αυτός που οργάνωσε αγώνες με άρματα, μονομαχίες -που σε αντίθεση με τις ταινίες δεν ήταν πάντα μέχρι τελικής πτώσης- και παραστάσεις. Παίρνω από την ιστορία του το γεγονός ό,τι κέρδισε ένα χρυσό μετάλλιο σε έναν Ολυμπιακό αγώνα με άρματα με μοναδικό του αντίπαλο τη ρετσίνα.

Και μιλώντας για ελληνικό κρασί, το National Trust του Η.Β. ίσως ενδιαφέρεται γι’ αυτό: «αφυπνισμένοι» Έλληνες μαθητές δεν έχουν πει τίποτα προς το παρόν για το σκάνδαλο του Παρθενώνα. Αυτό που χρειάζονται είναι έναν νάρκισσο που αποζητά προσοχή όπως ο Katzman (λευκός φοιτητής της Οξφόρδης από πλούσια οικογένεια) από τη Βαλτιμόρη, αυτός που ξεφορτώθηκε το πορτραίτο της Βασίλισσας, σπάζοντας κάθε ρεκόρ. Μέχρι τώρα, οι Έλληνες θεωρούν δεδομένο ότι ο Παρθενώνας σχεδιάστηκε από τον Φειδία και χτίστηκε από ελεύθερους Έλληνες πολίτες υπό την αιγίδα αριστοκρατών όπως ο Περικλής και ο Αλκιβιάδης. «Αφυπνισμένοι» ντεντέκτιβ, ωστόσο, ανακάλυψαν ότι ξένοι σκλάβοι εξόρυξαν και μετέφεραν όλο αυτό το μάρμαρο από το όρος της Πεντέλης στην Ακρόπολη. Σοκ και όλα τα γνωστά, αλλά ο Παρθενώνας πρέπει να γκρεμιστεί καθώς σκλάβοι έλαβαν μέρος και άνθρωποι σαν τον Katzman θέλουν να μάθουν και να απαιτήσουν ότι ο Παρθενώνας θα είναι ο επόμενος. Αλλά έχω καλύτερη ιδέα. Προτείνω το British Museum να πάρει τον Παρθενώνα μιας κι έχει ήδη τα καλύτερα κομμάτια του. Αυτό που με σοκάρει είναι το γεγονός ότι εμείς οι Έλληνες κοιμόμαστε για πολύ καιρό όσον αφορά την «αφύπνιση». Δόξα τω θεώ για τον Katzman και τους όμοιούς του, έχουμε να μάθουμε πολλά από τύπους σαν και αυτόν, ειδικά αν προέρχεται από τη Βαλτιμόρη.

[ssba]
Opinions